onsdag 16 mars 2011

Den lantliga föreläsningen

Nu är ni flera som önskade att jag skulle berätta litet om Anna Örnbergs föreläsning som gick av stapeln i går kväll. Jag hade önskat att mina bloggvänner - ja där fanns flera på plats - skulle hinna före och att jag sedan skulle ha kunnat länka till dem! ;o)
Anna bjöd verkligen på sig själv och hade en stor portion humor. Där fanns nog inga pekpinnar, men mycket uppmuntran (en portion allvar också med tanke på alla som blir hemlösa i  Japan) och jag tror inte att någon som gick därifrån kände sig fel ute när denna tusenkonstnär kom med vinkar. Som du ser försökte jag mig på att fotografera med min handväskskamera allt medan jag såg Strandviksvillan zooma in Anna med ett halvmeters objektiv! Hihi!
Jag gillade första halvlek när Anna berättade och visade bilder, medan jag inte är mycket för att måla och anamma "Slarv-Maja-specialaren" som hon förevisade efter pausen.
Skriverier och funderingar kring huruvida lantliga stilen blott är en trend bortförklarade Anna Örnberg med att den har funnits länge och kan anses vara en livsstil. Jag fick en aha-upplevelse när hon nämnde Agneta Eckemyr och hennes lantliga stil som jag beundrade redan i början av 80-talet (då hon hade ihop det med Staffan Scheja)! Jag gillade hennes klädkollektioner och romantiska inredningsstil på den tiden och nu fick hon ett viktigt omnämnande och jag fick en nostalgitripp. Bildkollaget från Agnetas New Yorkvåning ovan är hämtade härifrån!
Anna Örnberg är utbildad modedesigner, men ansåg sig inte leva upp till det där. Själv tyckte jag att jag kunde bära litet spets kring halsen, kvällen till ära. Nu tycker jag du ska spana efter andras recensioner och upplevelser av kvällen!

17 kommentarer:

  1. Du kan det här med skor du :) Snygga boots!
    Det är knepigt det här med stilar, som du skrev i förra inlägget. Här hemma finns det nog öar av både det ena och det andra. Men huvudsaken är ju att man trivs!

    SvaraRadera
  2. Tack för informationen ,handväsk kamera är nog bra det med,Snygga kläder du hade ,kram Nette

    SvaraRadera
  3. Va skoj att på detta vis uppleva lite av föreläsningen.. Ingenting går upp mot ditt humoristiska sett att beskriva...Man får alltid ett leende på läpparna när man läser... Fina kläder du visar .. Hihi har en likadan...
    Ha det bra !
    Kraam
    Sanne

    SvaraRadera
  4. Förstår du fått många fina idéer från föreläsningen och visst har man drömt sig in bland Agnetas spetsar och volanger ända från början. Mysigt och så romantiskt!
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  5. låter som en trevlig och intressant föreläsning!
    ~marita~

    SvaraRadera
  6. Anna är toppen, kan tänka mig att det var kul;o)

    Kram Malin

    SvaraRadera
  7. Jag har väntat vem som skulle vara först ut med text och bild från kvällen och det blev du :)
    En riktigt bra sammanfattning av kvällen!

    SvaraRadera
  8. Låter som en jättetrevlig och underhållande föreläsning. Snygga stövlar förresten.
    Kram Lillemor

    SvaraRadera
  9. Hahaha! Okej, nu har jag skrivit min "recension" också :D Undvek att läsa andras innan jag skrev min.
    Och tydligen gick det precis lika bra med en handväskskamera för mina bilder blev ändå inte bra... :P Konstigt ljus i det där rummet (skyller jag på)
    Jag var helt nöjd med kvällen och hoppas det ordnas fler liknande tillfällen! Nu bara väntar jag på nästa bok!
    Förresten, du var väldigt tjusigt klädd :)

    SvaraRadera
  10. Jätteroligt att du visar bilder och skriver om föreläsningen, ser jätteintressant ut. Och Eckemyr har jag alltid tyckt att hon varit så fin, och härlig stil har hon.
    Kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  11. Vad roligt att du visade bilder från Agneta Eckemyrs hem.Vi kommer från samma lilla samhälle Karlsborg i Västergötland,där hon gick i skolan,sedan flyttade hon och började med sina kläder skulle tro slutet på 60 eller början på 70

    Kram Marlene

    SvaraRadera
  12. Säkert en intressant föreläsning. Tack för att du ger oss åtminstone en liten inblick.
    Den lite romantiska stilen är ju helt förtjusande tycker jag men jag vet nog inte ett dyft om märken och vilka som designat. Ser bara att det är otroligt vackert. Ha en fortsatt bra dag.

    SvaraRadera
  13. Tjusiga kläder kvällen till ära sa du...men jag har för mig att du alltid är tjusigt klädd ;) tack för en resumé av en alldeles tydligt intressant kväll!

    SvaraRadera
  14. Föreläsningen verkade intressant och givande! Boken får jag ta och kolla in... Fina kläder du valde för tillfället!

    Kram Gugi

    SvaraRadera
  15. Det låter som en trevlig föreläsning!
    Dina egna kläder och stövlar måste du ha varit riktigt snygg i så det där med estetik kan du, det märks.
    Ha en fin helg!
    Kram från Maria

    SvaraRadera
  16. Låter som en superbra föreläsning, roligt med lite färsk inspiration inför våren! Skulle nog själv också behöva lite inspiration just nu.. Vackra kläder hade du också!

    Skön helg!

    SvaraRadera
  17. Trevligt med inspirationskvällar!
    Ha ett skönt veckoslut! /Bea

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en snäll kommentar! ♥ Ha en bra dag!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.