onsdag 11 april 2012

Sydda och virkade rosor


Nu kan man inte direkt fröjda sig över vädret. Det har stormat och är allmänt gråtrist. Då får man hjälpa våren på traven.


 Jag sydde enkla nyperoser (nyponrosor) enligt mönster från häftet Tildas våridéer. Man utgår från fem "ovala cirklar" som viks dubbelt och tråcklas ihop i ring. Sedan syr man pärlor i mitten. Härnäst ska jag pryda kvistar med vita blommor och gula pärlor.


 Jag har köpt några nummer av tidningen Mollie Makes. Där finns olika mönster att ladda ner gratis. I senaste numret kom det med en virkbeskrivning på en ros. Jag har virkat både amigurumi och annat enligt engelska beskrivningar, men nu gav jag upp...


... och började virka rosor enligt boken 100 blommor att sticka & virka. Fröken Elsa har också ett bra mönster på virkad ros. Men... jag ska ge Mollierosen en ny chans när jag har mera tid. Tillbaka i vardagen väntar många möten och tiden flyger iväg! Tjohoo - det är redan mitt-i-veckan! Ha en bra dag!

13 kommentarer:

  1. Så vårlikt med Tilda blommor i kvistarna... Blir sugen att göra sådana...
    Mollie makes såg jag på Stockmann före påsk men köpte inte... Men har oxå varit inne på deras sidor och där finns massor med inspiration...
    Du skall ha en fin vecka ! Nu går det med fart !
    Kraam
    Sanne

    SvaraRadera
  2. Väldigt fina blomkvistar! Om man bara var så bra på att sy... Jag har också tagit fram garn och tänker börja virka något (är rätt så usel...) - vackra vårrosor!

    Kram
    Sari från Puumuli

    SvaraRadera
  3. fint med blommor. allt handgjort är roligt. ha kollat lite på mollytidningen i butiken..massor i den man vill prova på.
    ha en bra dag!
    ~marita~

    SvaraRadera
  4. Vi behöver pigga upp oss lite i det gråmulna vädret. Det har du lyckats bra med med dina blommande kvistar!

    SvaraRadera
  5. Visst flyger tiden iväg ...
    men det gör även din nål och virkkrok!
    FINA!!

    SvaraRadera
  6. Kul med tygblommor o virkade rosor ,här har det inte blivit mycket gjort i pysselväg på sistone ,kram Nette

    SvaraRadera
  7. Jaa...tiden flyger verkligen i väg...
    Men man blir så glad av dina rosor. Längtar efter att solen skall titta fram igen och grönska upp världen.

    Snart helg igen...

    SvaraRadera
  8. Vackert som vårblommande träd!! Jag blev såå glad över dina länkar då jag stickar små halsdukar till barnbarnen nu och vill sy på virkade rosor..

    Kram kram Sanne

    SvaraRadera
  9. Nyponrosorna är fräscha och vackra. Skall bli kul att se vad mera fint du gör...
    Ha det fint
    Ann-Mari

    SvaraRadera
  10. Hej!
    Nu är jag på G igen med Casa de Sabina. Det var ett tag sedan! oj oj vad jag har missat mycket fint här inne på din blogg. Måste bläddra tillbaka och läsa lite och njuta av dina fina bilder.
    Ha det gott!
    Kram Sabina

    SvaraRadera
  11. Härliga Ann-Lis! Du är fylld med så fantastiskt mycket härlig kreativitet och en sann inspiratör. Heja dig! ♥

    Här återvände våren med besked idag med sol och värmande temperaturer och jag hoppas att den sprider sig upp till er också. Ha en fin torsdag vännen!

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  12. åh, så fina blommor, i synnerhet de sydda! dem kunde du sy upp i mängder och massor och sälja på förstamajtorget i år. :)
    kram

    SvaraRadera
  13. http://fisveblogg.blogspot.com/

    Kolla in den nya samlingsplatsen för alla oss inredningsintresserade finlandssvenskar

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en snäll kommentar! ♥ Ha en bra dag!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.