torsdag 6 september 2012

Halsvarmt och Miss Rose


Det blev litet förkylt här, men det ska vi inte tala om, det är sånt som händer så här års när många samlas på ett ställe. Det är bara det att det inte brukar hända mig. Nåja, jag har varit uppe och sprungit på som vanligt, jobbat varje dag och bland annat påtat mig en skir sjal.


Tänk att jag inte har använt mig av påtbräda förrän nu, efter goda tips vid en träff nyligen och handledning i handarbetsaffären i staden. Man snurrar runt garnet i åttor och lyfter den undre öglan över den övre. Av ett nystan (Angel by Permin) fick jag 1,70 m lång sjal.


Påtning kräver att man fokuserar och jag tog mig någon "påtstund" då och då. Rätstickning går ju bra mycket snabbare och kräver inte att man vilar ögonen på varje maska när stickan jobbar och det går att slänga ett öga eller två på tv eller så. Halsvärmaren ovan stickade jag (30 maskor, stickor 12 mm, 80 cm) av ett nystan (Softy Novita) och sydde ihop där bak.


Så har det kommit upp tapeter i sovrummet. Det blev inte helvitt, o nej! Jag fick för mig att ha en fondvägg. Miss Rose heter den. Tänk hur det kan bli och vi tycker den passar så bra där. Man blir glad! Nu väntar vi på skåpdörrar och önskar få flytta in i sovrummet igen om en vecka eller så.

19 kommentarer:

  1. Vilken häftig tapet !Kul med det där påtandet ,fin sjal det blev ,kram nette

    SvaraRadera
  2. Din vita halsvärmare är så skir och ser så mjuk ut... Bra med värme runt halsen så att förkylningen flyger iväg...
    Men Ann-Lis din tapet är helt bedårande. Var all sin dar hittar du dessa godingar till tapet !
    Förstår att du väntar att få inta sovrummet...
    Kraam
    Sanne

    SvaraRadera
  3. Åh, vilken underbart vacker tapet! :o)

    SvaraRadera
  4. Kul med påtning! Jo att sticka och virka lite har jag också återupptäckt. Fast än så länge har det inte funnits tider över men det blir väl framöver kanhända. I morgon åker vi på Husvagns-husbilsmässa i Jönköping. Kanske vi hittar något nytt :)))
    Var rädd om dig så du blir frisk från förkylningen.
    Tapeten är ju helt ljuvlig!!!! Var....var....?????

    Kram
    annika

    SvaraRadera
  5. Oj...så fin tapet ni har hittat. Blir säkert super duper snyggt!
    Och vilken härlig sjal. Förstår att det är "lite" påtning att få den gjort.
    Ha de gött!

    SvaraRadera
  6. Den ser så mjuk och fluffig ut din nya sjal.. Låter intressant det där med tekniken. Vilken handarbetsaffär menar du? Härlig tapet, helt din stil och bäddat för rosa drömmar ;O)

    Kram Gugi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Påtbrädorna beställde jag vid Närpes Handarbetsaffär, som har webshop också. :o)

      Radera
  7. Vad snyggt du gjort. Det där påtandet har jag nog aldrig hört talas om tidigare, men det lät roligt.
    Snygg tapet också.
    Hoppas du får en fin fredag.
    Kram Elzie

    SvaraRadera
  8. Väldigt skir och vacker sjal. Kanske rätt kul att påta kan jag tro. Det finns med i mina planer med men se allt man vill blir ju inte av. Kunde komma väl till pass med en sådan skir sjal vissa gånger. Kan tro att din sjal kommer i flitig användning.

    SvaraRadera
  9. Jag undrar om man kan "påta" med en hand? Jag upplever i jobbet att speciellt kvinnor som fått stroke o blivit halvsidesförlamade kan sakna sitt handarbete mycket så funkar detta med bara en hand så borde jag kanske lära mig för att kunna lära vidare en meningsfull sysselsättning :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Annette!
      Tänker... att det kan stöta på vissa problem med en hand och assistans behövs nog, men det kunde vara värt att pröva. :o)

      Radera
    2. Ok! Brodera är ju möjligt att göra med hjälpmedel samt nån som assisterar med att trä tråd på nålar och sen fästa, men det kunde vara trevligt med nåt nytt :)

      Radera
  10. Vilka fina handarbeten! Och klart ni skulle ha den tapeten, det står ju Lyckoslanten på den!
    Trevlig helg, hoppas du mår bättre nu.
    Kram

    SvaraRadera
  11. Det var en fin tapet, vacker mild rosa
    färg på rosorna. Och så fint du stickat
    och påtat, har aldrig sett en sån påtbräda
    förut.
    Trevlig helg och kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  12. Påta har jag aldrig hört förut, det verkar lite kul. Men jag ska kanske hålla mig till stickning, då jag har lite dåligt tålamod ibland ;)
    Men vad mysiga halsdukar du gjort, underbara! Det är åtminstone en fördel med den lite kallare årstiden, man kan ha halsduk och sjalar hela tiden:)

    Ha en fin helg och tack för dina fina tips du delar med dig!
    Kram Suz

    SvaraRadera
  13. Väldigt fin påtahalsduk och den stickade också. Rostapeterna är ljuvliga!! Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  14. Åhh.. här lyser flitens lampa. Fin sjal med ny teknik, den blev väldigt skir och vacker.
    Tapeten - en dröm!
    Ha en fin helg /Bea

    SvaraRadera
  15. Vilken intressant teknik! :) Jag har aldrig hört talas om påtning tidigare. Låter väldigt spännande!

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en snäll kommentar! ♥ Ha en bra dag!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.