tisdag 4 mars 2014

Fastlagstisdag och en svartpepparhistoria



 Dagens meny är rätt given denna fastlagstisdag för den som vill följa traditionerna: klimpsoppa eller fastlagssoppa till lunch och middag, fastlagsbulle eller semla till efterrätt och fika. Här blev det dubbelt upp idag ;o)




Ser du svartpepparkornen där i soppan? Jag har ätit en hel del sådana under mina första skolår. Min första lärare skojade med oss och sa att man får bra skrivstil om man äter pepparkorn ;o) Jag och min skolkompis försökte äta så många vi fick tag på och jag köttsoppa åt vi rätt ofta. Vacker skrivstil tyckte vi att vi fick också.




Googlade på svartpeppar och skadligt kan det inte ha varit att äta svartpepparkorn och pepprar maten hejvilt gör jag fortfarande: "Genom att krydda maten med lite extra peppar är det möjligt att viktiga näringsämnen tas upp i större utsträckning och därmed leder till att öka näringsvärdet eller medicinska värdet av maten." Min franska svartpepparkudde känns helt rätt. 




8 kommentarer:

  1. Det ser så gott ut med klimpsoppa, det blev ingen soppa för min del idag. Men däremot en fastlagsbulle. Och en hel del peppar i den mat jag åt....
    Ha det så gott!

    SvaraRadera
  2. Javisst blev det både god soppa och bulle i dag.
    Peppar är gott, men hela pepparkorn äter jag inte :)

    SvaraRadera
  3. Peppar i form av mustapekka osten blir det alltför ofta här men jag tror det tar kål på båbbor och baciller annars kryddas nog maten med svarpeppar också .Bulle blev det till kaffet idag ,soppa har vi ätit både på söndag och måndag ,kram Nette

    SvaraRadera
  4. Så morsomt! Her hos oss er det boller som gjelder på søndag som var, men vi har ingen tradisjoner for i dag, morsomt å høre om deres!
    Ha en fin kveld!
    Klem fra Signe.

    SvaraRadera
  5. Din köttsoppa ser så god ut. Hos oss blev det abborrsoppa med räkor. Smakade också bra. Jag älskar också att krydda mycket o brukar ofta göra kryddstarka soppor. Svartpepparkudden var jättefin o uterummet likaså:)

    SvaraRadera
  6. Soppan ser härlig ut och vackra bilder!

    SvaraRadera
  7. Klimpsoppa och fastlagsbulle blev det för oss också i går. Klimpsoppa tyckte jag förr lät vidrigt, men det var nog för att jag inte visste vad det var för något, den förekommer ju inte i de trakter jag kommer ifrån. Det var inte förrän jag var 25 och sällskapade i Vörå som jag åt anrättningen för första gången. Mamma fyller 75 i år och hon är fortfarande klimpsoppsjungfru! Det borde jag ändra på.
    Kram

    SvaraRadera
  8. Vilket trevligt inlägg! Jag riktigt ler åt all peppar :)
    Medan jag bodde hemma brukade vi äta klimpsoppa hos farmor, men det har inte blivit av på många år nu. Jag måste nog be henne bjuda mig på fastlagsmiddag nästa år.

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en snäll kommentar! ♥ Ha en bra dag!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.