torsdag 10 april 2014

Låt mig få presentera!



Torsdagar slutar jag tidigare även om arbetsdagen sällan är slut då. Det kommer ofta något annat emellan. I kväll väntar fortbildning, men jag passade på att njuta av eftermiddagskaffet i uterummet bland doftande pelargoner.




Så låt mig få presentera doktor Westerlunds hälsoblomma! Nu fick jag hem ett halvdussin, tre olika sorter av doftgeranium. Det tycks finnas många namn på den där. Jag efterlyste hur som helst en sådan här i bloggen i höstas och en vänlig läsare skickade sticklingar åt mig, men tyvärr överlevde de inte vintern.




Enligt Wikipedia hävdade doktor Westerlund att blommans doft renade ohälsosam inomhusluft och därmed kunde hålla sjukdomar borta. Han ansåg därför att denna blomma borde finnas i varje hem. 




Kanhända jag får bära ut doftpelargonerna i trädgården med tiden om dofterna övertar. I uterummet trängs ändå många blommande Mårbackor, omplanterade och nya i varje vrå. Pelargonkärlek!

21 kommentarer:

  1. Så fint det blommar, du har gynnsam miljö
    för pelargoner i ditt uterum. Och den är säkert
    hälsosam, är det inte såna dom har med på
    rymdresor för och kolla luften. Eller jag kanske
    har sett för mycket film...fniss
    Kramar/AM

    SvaraRadera
    Svar
    1. I mina filmer kan några pelargoner mycket bra rymmas med. ;o)

      Radera
  2. Så fina pelargonior du har o gynnsam plats i uterummet! Är den fina kaffemuggen från "Pip Studio"? Jag tycker den är jättefin. Ett trevligt veckoslut önskar jag dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut PiP Studio! Jag glömmer alltid att sätta etikett på de där, men skåpen invaderas desto mer!

      Radera
  3. minns att min farmor hade den med doft .Mårbackorna är fin men dom har ju bra ställe också ,kram nette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaså farmor... Men jag känner mig inte alls gammal och bara litet tant ;o)

      Radera
  4. Ja kan nästan känna doften.
    Pelargoner är så fina, fast många säger att det är tantblommor.
    Men sen igen jag är ju tant,
    Kram, Monica från MINA TVÅ HEM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo jag glömde det där med tantblommor, men det bjuder jag på, också... ;o)

      Radera
  5. Härliga bilder
    Gillar Doktor Vesterlunds hälsoblomma
    ha en skön kväll

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror att denna finns mer bland er svenskar. Senast jag hade dem bodde jag i Västerbotten :o)

      Radera
  6. Berätta gärna hur den doftar efter ett tag då du haft den...ifall det är nåt för en luktkänslig med ömt huvud.
    trevlig vår!!
    ~M~

    SvaraRadera
  7. :) mina övervintrade pelargoner ser betydligt skralare ut än dina...men dom tar sig. Synd att inte doktorn klarade vintern men de nya ser frodiga ut, hoppas på bättre tur!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Gunilla! Jag gladde mig länge åt dina och omtanken var desto mera värd! Nu får vi hoppas att dessa "gubbar" klarar nästa vinter! :o)

      Radera
  8. Hej ! Härligt vad fina pelargoner du har ! Ja ja nog är det full rulle hela tiden...
    Kraam
    Sanne

    SvaraRadera
  9. blev så glad över besöket och hälsningen i min blogg :)
    ~M~

    SvaraRadera
  10. Blir så vår glad av alla dina fina bilder
    Ha en fin helg!
    Hanna

    SvaraRadera
  11. Det låter intressant detdär och jag hoppas verkligen att de håller alla sjukdomarna borta!

    Önskar dig en fin helg Ann-Lis!
    kram Sabina

    SvaraRadera
  12. Så mysigt du hade det där i uterummet med den fina koppen och den härliga doften! Det skall väl vara bra för lungorna också, eller vad var det doktorn sa.....
    Agneta kram

    SvaraRadera
  13. Doktor Westerlund och mina tankar flyger iväg till min numera bortgångna fammo. Hon hade flera såna. Känner doften genom datorn bara jag tittar på dina plantor :) Frisk och kry blir man av den sa min kloka fammo :)

    Kram, Mona

    SvaraRadera
  14. Det där var ju intressant! Och vilken pelargonguru du är! Jag försökte övervintra mina, men med dåligt resultat...

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en snäll kommentar! ♥ Ha en bra dag!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.